måndag 25 juli 2011

Skärgården!

Skärgården har en speciell plats i mitt hjärta. När jag var liten och upp till tonåren hade vi segelbåt och jag älskade att vara ute på sjön. Min syster och hennes man har ett sommarhus ute i skärgården och ibland åker vi dit och får en dos sjöluft :)

Vi åkte ganska tidigt och blev hämtade med båt... här är utsikten från husets lilla veranda. Här satt vi och smaskade jordgubbar och drack kaffe.


Madeleine hade med sig en kompis, de badade lite och senare åkte vi lite båt. Vi åkte ut till Harstena. Där var vi mycket med båten när jag var liten och jag blev allt lite nostalgisk när vi åkte in där :)
Jag gillade Harstena mkt när jag var liten, jag brukade gå in i båthuset där fiskaren höll till för att kolla när han rensade fisken han hade fångat. Jag kunde vara där och småprata m honom långa stunder. Idag är det många fler sommarstugor som byggts, det är mycket turister på ön och det är inte riktigt samma känsla idag när man kommer dit. Det har förändrats mycket, men det är fortfarande fint. Jag tror att det fortfarande bor folk året runt på ön, men förr var det mer bebott året runt. Den gamla folkskolan står kvar i en skogsglänta, men idag har man utställning där istället. Jag tkr mkt om att gå och fantisera om hur det såg ut och hur det var förr på olika ställen. Känner stark dragning till sådant och till torparliv.
En liten vy från bryggan där vi la till. Vi gick och köpte glass och varmrökt lax, fikade lite, gick lite och sen åkte vi tillbaka och grillade.


Barnen badade lite till, vi åkte lite fyrhjuling, åkte racerbåt, busade med hunden och hade det allmänt bra. Vi skjutsades över till fastlandet på kvällen och åkte de 8 milen hem. En mysig dag som gick alldeles för fort! Men jag fick iaf en liten dos skärgård :)

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för din söta hälsning hemma hos mig, nu hittade ju jag till dig och din fina blogg!
    Vilka häftiga "bakverk" du gör, jättefina. Hallonpajen är så söt! =) Skulle gärna vilja lära mig virka, älskar mormorsrutor, men verkar inte få tummen ur... ;)
    Jag blir följare så att jag hittar hit till dig igen!

    Kram Emma - Emmas Vita Drömmar ♥

    SvaraRadera
  2. Låter som om ni haft en väldigt händelserik dag!Visst är det härligt att få vara vid vatten? Vi ska ta en tur utmed kusten i veckan också för att leta efter vackra platser - och solen.. =)
    Vilka supersöta "Converse" du har gjort!
    Må så gott!
    Kram
    Petra

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en gullig hälsning till mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...